Kund #25: Smart contentstrategi bakom Luleåföretagets säljsuccé

 

En stark produkt och en väl genomtänkt content marketing-strategi. Det är framgångsfaktorerna bakom Ozoneair – Luleåföretaget som på två år sålt ozongeneratorer för 60 miljoner kronor.
– Vi bygger hela vår kommunikation på trovärdighet och lyckas ta kunderna från inspiration till handling, säger Johan Lundberg, VD på Ozoneair.

Du har säkert läst om dem själv? Ozonegeneratorerna som kan få unken lukt att försvinna i huset, i källaren, i vinden, i sommarstugan, i garaget, i bilen, i båten, i husbilen… ja, i princip var som helst. Maskinen Ozoneair förvandlar luftens syre till ozon och inom ett par timmar är den dåliga lukten som bortblåst. ”Rena rama magin”, är en vanlig kommentar bland kunderna.

Nästa högsta betyg bland kunderna
Ozoneair har byggt en stor del av sin kommunikation på redaktionell marknadsföring. Artiklar och reportage om produktens funktion och förträfflighet har synts digitalt i bred riksmedia som Expressen och som annonser i alla typer av hus- och inredningsmagasin.

Johan Lundberg har konsekvent använt native advertising (digitalt) och advertorials (print) för att marknadsföra företagets produkter. Framför allt har kunderna själva fått berätta om sina positiva erfarenheter av sin Ozoneair. Och de är verkliga nöjda – på Trustpilot har produkten fått betyget 4,5 av 5.

– Det här var ju från början en ny produkt på den svenska marknaden och jag upptäckte tidigt hur viktigt det var att bygga kommunikationen på ett trovärdigt, men ändå inspirerande, sätt. Och i det sammanhanget är ju native advertising fantastiskt, säger Johan Lundberg.

Lanseras snart på nya marknader
Main Station har det senaste året varit Ozoneairs contentpartner och ansvarig för all redaktionell produktion, Facebook-annonseringen i hela Norden samt PR.

– Det är oerhört inspirerande att få jobba med en innovativ produkt och vara en del av en sådan här framgång. Ozoneair är verkligen det optimala beviset för att content marketing och native advertising kan ge fantastiska resultat, säger Victoria Lagercrantz, contentchef på Main Station och kundansvarig för Ozoneair.

I dag omsätter Ozoneair 60 miljoner kronor och finns i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Men Johan Lundberg sitter inte nöjd.

– I år är målet att dubblera omsättningen. Vi tar nu sikte på Europa och lanserar Ozoneair i Tyskland och Nederländerna under hösten, säger han.

Beställ din egen Ozoneair här