Succépremiär för native advertising på Pinterest – Homeroom först ut

Pinterestannons homeroom main station

 

Native advertising på Pinterest – går det?

Javisst, kanalen har precis öppnat den svenska marknaden för annonsering och inredningsföretaget Homeroom testade en månadslång nativekampanj direkt.

– Det här var som att upptäcka en guldåder, resultatet var mycket positivt, säger Joakim Arhammar, contentstrateg på Main Station.

Native advertising är ett vanligt inslag i stort sett alla digitala distributionskanaler idag.

På Pinterest har dock inte svenska företag kunnat annonsera över huvud taget, förrän nu.

Inredningsföretaget Homeroom, som är en del av Ellosgruppen och som samlar all heminredning i Norden på ett och samma ställe, är ett av de första svenska företagen som provat att annonsera på Pinterest.

Och det genom en nativekampanj som Main Station ansvarat för.

– Det är spännande att testa helt nya kanaler och se vilket resultat det ger. Vi hade höga förväntningar på den här kampanjen och de infriades verkligen med låga klickkostnader och högt engagemang, berättar Joakim Arhammar.

Pinterest är, enligt egna undersökningar, den kanal där kunden är överlägset närmast köptillfället. Många använder kanalen för att få inspiration när de redan bestämt sig för att handla nya produkter eller genomföra någon form av inredningsprojekt.

Som skapat för native advertising med andra ord.

Inspiration på Homerooms webbplats

Main Station producerade ett flertal inspirationsartiklar på temat höstmys som publicerades på Homerooms webbplats.

Puffarna publicerades på Pinterest och visades för alla användare som bland annat sökt på orden ”vardagsrum”, ”soffor” med flera.

Antalet användare som klickade på annonserna var betydligt högre än andra jämförbara sociala medie-kanaler.

– Den som söker på utvalda ord på Pinterest är väldigt motiverad att läsa mer om inspirerande produkter och lösningar. Det är därför helt logiskt att Pinterest är en väldigt stark kanal för annonsering i allmänhet och native advertising i synnerhet. Nu hoppas vi att fler företag upptäcker den här guldådern, säger Joakim Arhammar.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *