Inspirationsföreläsning för Scania och Swedbank

Joakim Arhammar

Hallå där… Joakim Arhammar, contentstrateg på Main Station, som i veckan höll en inspirationsföreläsning för Scanias och Swedbanks inhouseredaktioner.

Vad var ämnet?
– Jag pratade om hur man bäst använder data i sin contentproduktion.

Och vad är svaret?
– Svaret är att man arbetar både reaktivt och proaktivt. Reaktivt genom att skapa engagerande innehåll av befintliga data som finns inom företaget som rapporter, kunddata och data från egna produkter och tjänster. Proaktivt genom att komma på kreativa idéer och hypoteser som man sedan ber analysavdelningen validera med data. Exempelvis kan ett skomärke ha hypotesen att försäljningen av en viss fotbollssko ökar när deras sponsrade stjärna gör två mål eller fler. Om analysavdelningen kan göra en graf som bevisar det så är det riktigt kul innehåll. Jag vågar påstå att alla företag och organisationer har den här typen av historier som går att berätta.

Hur var responsen på föreläsningen?
– Mycket bra tycker jag. Flera deltagare kom fram och tackade, alla var med och bidrog i övningarna och eventuella gäspningar doldes framgångrikt.

Du håller ju många föreläsningar om content marketing och är dessutom lärare på Berghs inom samma område. Vad är dina favoritämnen?
– Det är alltid roligast att berätta om projekt där jag själv varit delaktig, då vet jag mer om spelet bakom och behöver inte föra vidare den sminkade versionen som ofta annars blir sanningen. Ämnen som jag pratar helst om är contentstrategi som leder till affärsnytta, samspelet mellan data och content och smart användning av LinkedIn.

Många företag satsar ju allt mer på content. Vad tycker du att de främst ska tänka på i sitt arbete?
– Tre generella råd som ofta är relevanta är att lägga mer tid på distribution, bli riktigt duktig på ett fåtal kanaler stället för ganska bra på några och att hela tiden ifrågasätta sitt innehålls relevans för målgruppen.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?
– Inspirerad av min data och content-dragning i torsdags så önskar jag ju förstås klickrekord på den här texten, över 90 procent genomläsning och minst två förfrågningar om samarbete med Main Station.