20 insikter efter 20 år i contentbranschen

contenttips

 

20 år i samma bransch skapar en mängd insikter. Här är några av de mest användbara.

1. Tänk inifrån och ut
Glöm allt annat du hört – det är ju trots allt er verksamhet ditt berättande ska handla om.

2. Gör dig själv spännande
Vad är det absolut mest intressanta med er verksamhet? Varför ska någon bry sig?

3. Våga vara produktnära
Alla är nyfikna på dina produkter och/eller tjänster, bara de görs intressanta.

4. Omfamna din målgrupp
Kom så nära dina kunder som möjligt. Vad känner de? Hur tänker de? Vad vill de ha?

5. Människor!
Det mest intressanta som finns. Oavsett om de köper saker, använder saker, producerar saker eller bara är… människor.

6. Var personlig
Visa temperament. Visa känslor. Överraska. Var allvarlig. Var rolig. (… men bli för guds skull aldrig larvig eller tråkig.)

7. Tänk annorlunda
Gör som andra, men tvärtom. Ta intryck av punkt 1.

8. Omväxling förnöjer
Ett berättande får aldrig bli statiskt. Tänk hela tiden ut nya sätt att paketera budskapen.

9. Mät, mät, mät…
Jo, det är det optimala sättet att lära sig.

10. … men mät inte för mycket
Statistik vinner aldrig över känsla och intuition.

11. Stek en kanal
Tidigare skulle alla synas överallt. Tidigare ja, nu vet vi att kvalitet går för kvantitet.

12. Interagera
Din publik älskar att bli aktiverad; svara på frågor, tävla, dela, kommentera … Vad tycker du?

13. Contentgenerera
När gjorde ni en undersökning senast? Ett event? Ett experiment? Skapa saker som är intressanta att berätta om.

14. Äkta vara
Beskriv saker som de är, visa naturliga bilder. Hand upp den som gillar någon som är tillgjord?

15. Lär ut
Var generös med kunskap – alla älskar att lära sig nya saker. Som här.

16. Igenkänning
Nya saker i all ära, men mest nyfikna är vi på sådant vi kan relatera till.

17. Viktigast först
Om du ska lägga extra tid på något enskilt moment, gör det 1) på rubriken, 2) på ingressen.

18. Optimera mera
Det är spännande att följa kampanjens resultat i realtid. Saker kan alltid göras ännu bättre.

19. Dela upp
Hurlättärdetattttatillsignågotsomskrivsiettsvep? Dela upp din berättelse, det blir enklare så.

20. Sätt punkt.
Skriv långt om du har mycket spännande att berätta. Om inte, avsluta nu.

/Jonas Nilsson, vd Main Station