Googles (och vår) guide till perfekt innehåll

Bra innehåll är sällan tillräckligt. I den stenhårda kampen om din målgrupps uppmärksamhet behöver ditt innehåll vara nära perfekt. Men hur ska det gå till? Google har i dagarna kommit med nya råd som tar oss närmare svaret.

Vad är bra content?” Frågan kommer ofta och svaren skiftar i träffsäkerhet och skitnödighet. Det finns förstås ett kort och torrt svar på den frågan, nämligen: ”innehåll som leder till affärsnytta”, men för ett mer uttömmande svar har jag ofta använt Googles officiella contentrekommendationer från 2011 som bas.

Googles rekommendationer är förstås baserade på vilket typ av innehåll som kommer synas bäst i sökresultaten, men råden är applicerbara mycket bredare än så. Eftersom Google gör allt för att sökresultaten ska innehålla så bra innehåll som möjligt, och dessutom har enorma mängder data för att dra rätt slutsatser, så kan vi räkna med att rekommendationerna är bra att följa.

Nu, åtta år senare, har de i dagarna uppdaterat tipsen och jag kan lugnt konstatera att ribban för vad som är bra innehåll har höjts… Jag (Joakim Arhammar) och Main Stations contentchef Victoria Lagercrantz har synat tipsen för att se vad som går att applicera på pågående och framtida uppdrag.

Här är våra modifierade tips med kommentarer.

Det perfekta innehållet, innehållsmässigt

Den stora röda tråden här är att innehållet ska tillföra ett unikt värde för mottagaren. Webben svämmar över av tunna rewrites, ändlösa textmassor utan vinkel och ”5 tips-plattityder”. Google (och folk i allmänhet) vill ha genomarbetat innehåll som de inte kan hitta någon annanstans. Visst klickar folk fortfarande på lättsmält innehåll, men i klicken finns inte ditt innehålls affärsvärde.

Innehållet ska vara:

  • originalinformation, rapportering, forskning eller analys
  • fullständig eller omfattande beskrivning av ämnet
  • insiktsfull analys eller intressant information som inte är självklar för vem som helst
  • innehåll som bygger på andra källor måste ge ett betydande extra värde och originalitet
  • rubriken ska vara beskrivande och sammanfatta innehållet. Den ska uttryckligen INTE vara överdrivet chockerande.
  • läsaren ska vilja bokmärka sidan eller rekommendera till en vän.
  • innehållet ska hålla för att refereras i en tryckt tidskrift, encyklopedi och bok.
  • skrivet för läsare, inte sökmotorer.
  • uppfattat som betydande mer värdefullt jämfört med andra sidor i sökresultaten

Det perfekta innehållet, kompetensmässigt

Trovärdighet är en bristvara nuförtiden så här finns stora möjligheter att plocka poäng. Med bra innehåll blir ditt företag/organisation och dina medarbetare trovärdiga och får en närmare relation till målgruppen. En värdefull bieffekt är även att media får upp ögonen för er vilket leder till uppmärksamhet i förtjänade medier (pr).

Frågor att ställa:

  • Har innehållet en trovärdig avsändare och tydliga källhänvisningar?
  • Skulle du klassa avsändaren som en expert och auktoritet inom ämnet?
  • Är innehållet fritt från faktafel?
  • Skulle du känna dig bekväm att lita på innehållet för frågor som rör dina pengar eller ditt liv?

Presentations- och produktionsfrågor

Bra innehåll kanske skrivs i ordbehandlaren, men kvaliteten på kontexten och designen har ofta lika stor inverkan på slutresultatet som det skrivna innehållet. Om du någon gång skrivit en artikel som hamnat i tryck, via en skicklig designer, så minns du nog känslan av välbehag när du ser din text i tryck (”wow, har jag verkligen skrivit det här?”). Sträva efter den känslan även digitalt! I verkligheten är resultatet allt för ofta det motsatta (”gud vad tråkigt det ser ut”). Håller du med?

Att tänka på:

  • Är innehållet rättstavat och grammatiskt korrekt?
  • Känns innehållet genomarbetat och inte slarvigt utfört?
  • Är innehållet massproducerat eller outsourcat över ett stort nätverk av webbplatser, så att enskilda sidor eller webbplatser inte får så mycket uppmärksamhet eller omsorg?
  • Har innehållet en alltför stor mängd annonser som distraherar eller stör innehållet?
  • Ser innehållet bra ut i mobilen?

Till sist:

Victoria, du skriver just nu på en massiv text för vår kund Soundab, kommer du kunna klicka i alla rutorna i rekommendationerna?

– Haha, det är förstås ambitionen. Texten i fråga är en fullständig guide till en bra kontorsmiljö ur ett ljudperspektiv och ligger i nuläget på nästan 20 000 tecken. Avsändaren, Joakim Scholander från Soundab är en erkänd expert inom ämnet som har tät kontakt med forskare. Den här typen av texter kallas för evergreens (tidlöst innehåll) och brukar ge mycket bra resultat på Google och tillföra värde under många år. Utmaningen nu är att presentera texten på ett snyggt och överskådligt sätt online.

Vad ska man tänka på när man skriver den här typen av längre texter?

– De punkterna som vi lyfter i den här artikeln är mycket bra. Utöver det så är det viktigt att skapa en grundstruktur innan man börjar skriva så att texten blir överskådlig. Tänk även på att skapa andrum med hjälp av mellanrubriker, citat, punktlistor, faktarutor och så vidare. Dessa är även tacksamma element för webbdesignern att använda sig av.

Vill du veta mer om hur du kan skapa perfekt innehåll? Hör av dig till vår contentstrateg Joakim på joakim.arhammar@mainstation.se eller vår contentchef Victoria på Victoria.lagercrantz@mainstation.se.