5 lärdomar från arbetet med succélåten Vi håller ut

Vi håller ut Main Station

 

Välgörenhetsprojektet Vi håller ut, i grunden en låt och en musikvideo med ett 50-tal kända svenska artister och musiker, blev en stor succé med miljonpublik. Main Stations contentstrateg Joakim Arhammar hjälpte till pro bono med rådgivning, content och sociala medier. Det här är hans fem tips och lärdomar.

Ett 50-tal svenska artister och musiker spelade in en låt som släpptes 18 maj 2020 om att inte tappa hoppet och att hålla ut i coronatider. Sarah Dawn Finer, Helene Sjöholm, Robert Wells, Magnus Carlsson, Mariette, Jessica Andersson, Dolly Style och Robin Bengtsson var några av artisterna i ”Vi håller ut”.

Låten lanserades samtidigt i en mängd grupper, forum och nyhetsbrev tillägnade vårdpersonal och andra samhällsbärande yrken. Några av de förbund som släppte låten var Vårdförbundet och Sveriges Läkarförbund, samt stora privata Facebookgrupper som tillsammans når hundratusentals medlemmar.

Resultatet blev två miljoner videovisningar, hyllningar i svenska och spanska riksmedier, bubblare på Svensktoppen, tiotusentals positiva kommentarer i sociala medier och diverse tv-framträdanden. Efter en vecka. Utan mediebudget.

Jag (Main Stations contentstrateg Joakim Arhammar) hjälpte till med strategisk rådgivning, content och sociala medier för det ideella projektet. Här är mina fem bästa tips och lärdomar från den första veckans arbete.

Äg dina kommentarsfält och förbered dig på det värsta
Det första jag gjorde, innan jag skrev något innehåll, var att rekrytera moderatorer för att hantera kommentarerna i sociala medier. Vi håller ut är ett fantastiskt fint projekt som vi alla hoppades kunna få fart i sociala medier. Det går förstås att stänga kommentarsfält, men då förlorar man stora möjligheter till spridning när människor taggar in varandra i kommentarsfälten. Och sociala medier-algoritmerna älskar innehåll med många kommentarer!

Men hur fint än något är så drar det alltid till sig tråkigheter i kommentarsfältet när spridningen nått en viss punkt. Jag tog höjd för det värsta och rekryterade fem duktiga moderatorer som fått rensa några botar och radera lite dumheter. Men framförallt har de svarat på frågor, uppmuntrat till dialoger och uppmärksammat människors glädje och kärlek som verkligen flödat fram i det här projektet. Ett hatiskt eller gnälligt kommentarsfält drar ner helhetsupplevelsen av ett videoklipp så det är något man bör försöka undvika.

Gör noga beräkningar på potentiell spridning för olika taktiker
En av de svåraste frågorna som jag brottades med var hur vi skulle förhålla oss till spridningen av den ursprungliga videon. En video som publiceras i en enda kanal (tex på din Facebooksida) kommer sannolikt få mer spridning i just den kanalen, än om den publiceras i flera kanaler (Youtube, Instagram, och Facebook). När du koncentrerar dig på en kanal blir det även lättare att bygga en stor följarskara på den kanalen.

Nackdelen med att satsa på en kanal är framför allt att man inte utnyttjar kraften och målgruppen som finns i de andra kanalerna.

I det här projektet valde vi det senare alternativet och startade ett konto på Youtube, Facebook och Instagram. Utöver det fick flera personer och medier, bland annat Sarah Dawn Finer, Magnus Carlsson, och Expressen TV, lägga upp videon i sina egna kanaler. Där förlorade vi sannolikt möjligheten till många visningar i våra egna kanaler och därmed även många potentiella följare, men vinsten i den stora spridningen var förstås väldigt stor, jämfört med om de bara hade länkat till våra kanaler istället.

Med facit i hand känns valet av spridningsmetod och taktik rätt, men det hade varit väldigt spännande (och värdefullt för vidare arbete med projektet) att fokusera på en kanal och ha som huvudtaktik att bygga en stor följarskala.

Jobba hårt för att få folk att sprida ditt innehåll
Vi håller ut-låten och musikvideon släpptes först i en mängd vårdrelaterade forum, framförallt i Facebookgrupper. Eftersom låten främst var riktad mot vården så var det en självklarhet att de skulle få höra den först. Jag har dock svårt att bedöma hur mycket det påverkade spridningen av låten och videon. Dagarna efter spred vi, med hjälp av moderatorerna, musikvideon i många olika Facebookgrupper, bland annat för utomlandssvenskar och fan-grupper för diverse artister. Med en ödmjuk inställning (väldigt viktigt när du tar kontakt med administratörer för alla typer av forum), ett bra innehåll som är värdefullt för gruppen och en tydlig anledning till varför du tar kontakt så finns det mycket trafik att hämta på det här sättet.

Vi skapade också olika små “contentpaket” i form av instruktioner för delning, olika förslag på copy och bild- och videomaterial till alla medverkande.

Magnus Carlsson Vi håller ut
En copy från “contentpaketet” använt på Magnus Carlssons Facebooksida

Ha koll på (och uppdatera) syfte och mål
Projektet började som en kul idé av initiativtagaren Micke där han ville översätta den spanska förlagan Resisteré 2020 till svenska. När projektet tog form växte ett nytt syfte fram om att låten kunde leda till något större, ett projekt som kunde leva länge för att peppa vården och alla oss svenskar som påverkas av covid-19.

Det större syftet har inte ändrats men mål och delmål ändras och tillkommer hela tiden. Fem dagar efter lanseringen ändrades fokuset till att få fler följare (för att kunna driva projektet långsiktigt med minskat beroende av andras insatser och fortsatt utan mediebudget) och ett ökat streamande på Spotify (som bland annat ligger till grund för resultatet på Svensktoppen där låten var bubblare).

Ta inte på för stor kostym
Hela projektet har utförts och fortsätter drivas helt ideellt och alla intjänade pengar på streams och eventuellt andra relaterade projekt kommer tillfalla ett vårdrelaterat projekt. Det innebär förstås att alla inblandade har andra åtaganden som måste prioriteras när de dyker upp. Det finns därför förstås många fler idéer på bordet än vad som hinns med och en hel del content som kunde sett bättre ut eller formulerats bättre. Så måste det få vara. Men kvalitet före kvantitet bör alltid vara en ledstjärna.

Med facit i hand borde jag lagt lite tid på att dela upp våra olika kanaler (Facebook, Instagram och Youtube) med tydligare tanke om hur de ska användas. Vi gjorde (och gör) ett av de mest elementära misstagen som finns: lägger upp i princip samma innehåll i alla kanaler. Med begränsad tid är det trots allt i princip alltid bättre att masspublicera på det sättet än att inte publicera alls, men en tydligare plan hade varit väldigt bra.

Följ Vi håller ut i sociala medier:
Instagram: https://www.instagram.com/vihallerut/
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCKO3vLr0ogs710zkNr-dZHQ
Facebook: https://www.facebook.com/Vi-h%C3%A5ller-ut-107254397650060/