Main Station lanserar marknadens största plattform för native advertising

Cnews

Nystartade contentbyrån Main Station lanserar C News – en plattform med marknadens största utbud av nativeprodukter och distributionslösningar.

Samtidigt blir Main Station strategisk contentpartner till Squid, en internationell nyhetsplattform samt SUNT som erbjuder native-distribution på över 150 publicisters sajter i Sverige.

– Genom C News erbjuder vi en värld av nya lösningar, både vad gäller nativeprodukter och möjligheter att nå publik på den svenska och internationella marknaden, säger Jonas Nilsson, vd för Main Station, som tidigare även startat och drivit contentbyråerna OTW Publishing och Wasp Communication.

På plattformen C News, en förkortning av Commercial News, lanseras initialt sex olika nativeprodukter: Native Article, Native Sajt, Native Longform, Native Video, Native News och Native Opinion.

Dessutom erbjuds en mängd olika distributionslösningar för att nå ut med innehållet till rätt målgrupper.

Strategiska samarbeten nationellt och globalt

Premiumprodukterna på distributionssidan erbjuds via strategiska samarbeten med Squid och SUNT.

– Squid har en fantastisk produkt som växer sig allt starkare på den europeiska marknaden och i världen. Vi ska först och främst hjälpa Squid med nativeproduktion på samtliga marknader men kan samtidigt erbjuda C News kunder en unik räckvidd internationellt, säger Jonas Nilsson.

Squid är ett svenskt bolag vars nyhetsapplikationer idag finns i 14 europeiska länder. All nyhetsgenerering sker via en egenutvecklad teknik från 17 000 internationella källor runt om i Europa.

– Vi har en unik räckvidd, både numerärt och geografiskt, bland yngre vuxna (18-24 år). Vårt nästa steg är att fokusera på annonsförsäljningen och där blir native advertising och ett strategiskt samarbete med en kvalitetsleverantör som Main Station viktigt för att nå framgång, säger Johan Othelius, vd och grundare av Squid.

Tillgång till 150 svenska redaktionella sajter

Samarbetet med SUNT kommer framför allt att ge avtryck på den svenska marknaden. SUNT har genom sin plattform möjligheten att nå ut med nativeartiklar i 150 svenska sajters redaktionella flöden.

– Vi har öppnat ett helt nytt kapitel för native advertising i Sverige genom att möjliggöra en skalbar, effektiv distribution av nativeartiklar på många premium-sajter samtidigt. Och vi vet att kombinationen av högkvalitativt innehåll med effektiv distribution ger bäst utväxling för alla i ekosystemet – från annonsören till publicisten och deras besökare. Den senaste tiden har vi som distributions-experter därför letat efter en strategisk contentpartner som är specialiserad på produktion och optimering av innehåll. Det har vi hittat i Main Station vars medarbetare länge jobbat med både utveckling och produktion av content marketing och speciellt nativelösningar, säger Alexander Sattelmaier, vd och grundare av SUNT.

Jonas Nilsson säger:

– Med dessa två starka aktörer i ryggen, kompletterat med distribution via programmatiska format och sociala medier, kan vi erbjuda en komplett portfolio vad gäller distributionslösningar. Vi vill bli den aktör som skapar flexibla lösningar utifrån kundens behov och inte, som många andra, rikta erbjudanden utifrån en egen begränsad miljö.

Alexander Sattelmaier, Jonas Nilsson, Johan Othelius
Alexander Sattelmaier, Jonas Nilsson och Johan Othelius