Contentworkshop fick fart på hissexperterna

Tarja Rosén Häggmark SafeLine

 

Hallå där…Tarja Rosén Häggmark, marknadschef på SafeLine Group, Europas största oberoende tillverkare av säkerhetstillbehör för hissar. Tarja är SafeLines första marknadschef och ansvarar för att bygga strategi kring företagets varumärke, skapa marknadsaktiviteter och öka den externa och interna kommunikationen.

Ni hade en contentworkshop med Main Station för att komma igång med contentarbetet, hur har det gått sen?
Jag tycker att vi fått en mycket bra snurr på vår content marketing och nu planerar vi månad för månad ett tema som vi håller oss till. Vi kom lite i otakt när coronapandemin dök upp då man får välja vad man publicerar med försiktighet, men nu tar den fart igen.

På workshopen jobbade vi en hel del med att hitta återkommande contentformat och få till rätt mix av produktnära och inspirerande innehåll, har ni hittat en bra mix?
Absolut! Varje tisdag gör vi matnyttiga inlägg om månadens produkt – både med varumärket i fokus samt instruktiva inlägg. Varannan torsdag publicerar vi mer branschspecifikt innehåll – där vi guidar kunder, branschkollegor och partners med vår expertis.
Vi har fått beröm för vårt LinkedIn-flöde vilket är jättekul! På grund av coronaviruset har vi även kommit igång med webbinarium som vi gått och tänkt på. Det första lockade 99 deltagare och vi har två till webbinarier nu i juni.

Era medarbetare sitter inne på enormt mycket kunskap som är guld värt i contentarbetet, har ni aktiverat några av dem?
Jadå. Vi låter våra utvecklare och experter svara på Q&A:s, som vi sedan använder i artiklar eller inlägg. Dessutom håller vi på att skapa vår egen ”Hiss-fluencer” – min kollega Fredrik Karlsson som är ute på fältet mycket, utbildar och löser problem åt våra kunder. Han är en klippa – kunnig, positiv och snabb. Otroligt uppskattad. Vi skapar hans inlägg efter att jag uppmuntrat honom att skriva lite dagbok*. Jättekul!

Vad har ni för planer framöver?
Nu närmast försöker jag läsa in mig mer på storytelling också så att vi hela tiden tar större kliv med vårt fantastiska content.

*Tips från Main Station: lätta på pressen för experterna genom att uppmana dem att dokumentera sin vardag, inte skapa content. En kunnig persons vardagsbetraktelser och tankar kan enkelt stöpas om till kanonbra content

Är du också intresserad av en contentworkshop? Vi hjälper dig gärna både på plats och via länk. Kontakta vår contentstrateg joakim.arhammar@mainstation.se för att höra mer.