Contentprofiler startar strategisk byrå

 

NYHET. Contentprofilerna Jonas Nilsson, Victoria Lagercrantz och Joakim Arhammar startar Main Station – en strategisk contentbyrå.
– Contentvågen har sköljt över oss en lång tid. Nu är det dags för företag att ta nästa steg – skapa contentstrategier som genererar tydlig affärsnytta, säger Jonas Nilsson, företagets VD.

Jonas Nilsson har tidigare startat och drivit två framgångsrika contentbyråer: OTW Publishing samt Wasp Communication, som i höstas blev uppköpta och integrerade i Bonnier News.

Och nu är det dags för ytterligare en start-up inom contentbranschen. Den här gången gör Jonas gemensam sak med contentprofilerna och tidigare kollegorna Victoria Lagercrantz och Joakim Arhammar.

– Vi var på väg att starta verksamheter på var sitt håll men insåg att vi tre kompletterar varandra otroligt bra.  Så det var bara att slå oss ihop och dra igång, berättar Jonas Nilsson.

Lång erfarenhet i branschen

Hela trion har varit verksamma länge inom medie- och content marketing-branschen.

Victoria Lagercrantz jobbade många år som journalist på Expressen och kommer närmast från en tjänst som redaktionschef på Bonnier News Brand Studio där hon bland annat ansvarat för produktionen av all native advertising för DN, Expressen och Dagens Industri.

Joakim Arhammar har en bakgrund inom content- och PR-branschen och har bland annat skrivit den prisbelönta boken Content marketing för alla. Joakim var fram till nyligen anställd som contentstrateg inom Bonnier News Brand Studio.

– Vi har de senaste åren hjälpt ett hundratal företag med olika typer av contentlösningar. Under den här tiden har vi också upptäckt företagens behov av att tänka mer strategiskt för att maximera effekten av innehållet. Allt för många bara gör och kör och hoppas på det bästa, säger Victoria Lagercrantz.

Joakim Arhammar fortsätter:

– Det behövs en riktig rådgivare och vägvisare på marknaden. Arbetet med content marketing måste få den uppmärksamhet och tyngd det förtjänar. Här har vi med vår långa erfarenhet inom området en central roll att spela. Vi har nu tagit fram en genomarbetad process för att skapa strategier som genomlyser hela kedjan inom content marketing – från tydliga syften till genererad effekt.

Produktionsjobb och nytt erbjudande inom native advertising

Förutom strategisk rådgivning kommer Main Station även att jobba med produktion av content inom print, digital och rörlig media samt lansera ett helt nytt erbjudande inom native advertising.

– Vi har de senaste åren jobbat oerhört mycket med native advertising och då samlat på oss en mängd kunskap och insikter som vi nu ska ta ut på marknaden, säger Jonas Nilsson.