Content marketing-strategi – 7 effekter svåra att motstå

contentstrategi

BLOGG. Efter contentvågen kommer… vaddå?
En strategi till exempel.
Det är hög tid att content marketing-arbetet bidrar till att bygga affärerna – på riktigt.

Content, content, content… det har knappt pratats om annat de senaste åren. Och med all rätt. Ett väl genomarbetat redaktionellt innehåll är många gånger det bästa sättet att attrahera och engagera befintliga och nya kunder. Men, det stannar ju inte där.

För att nå effekt är det mängder av andra pusselbitar som måste läggas på rätt plats. Och det är här det brister. Allt för många är allt för exalterade när det gäller att producera content. ”Vi gör och kör”-mentaliteten har ofta präglat arbetet sedan de första content-evangelisterna (jag var en av dem) dök upp för några år sedan.

Men den som satsar på content – och det borde alla göra – måste ställa sig en rad centrala frågor för att nå framgång:

  • För vem gör vi vårt innehåll?
  • Vad är vår publik intresserad av?
  • Vilken typ av innehåll ska vi producera?
  • Hur synkar vi vår contentproduktion med säljtunneln?
  • Hur når vi ut?
  • Vilka kompetenser behöver vi?
  • Hur skapar vi en effektiv process?
  • Vilka tekniska hjälpmedel behöver vi?
  • Vilka kpi:er ska vi mätas mot?

Och, ännu viktigare:

  • Vad vill vi med vårt contentarbete?
  • Vad är målsättningen?
  • Hur säkerställer vi att arbetet bottnar i vår affärsplan?
  • Och går i takt med marknadsplanen?
  • Hur involverar vi övriga medarbetare i arbetet?
  • Och hur förankrar vi hela satsningen?

Puh, det är som synes massor av frågor som förtjänar ett svar (och ändå nämndes långt ifrån alla här). Och vad är vinningen? Jo, den som satsar på en genomarbetad content marketing-strategi har en fin belöning att vänta.

  1. Tydligare målbild som hela organisationen jobbar mot.
  2. Effektivare arbetsprocess.
  3. Högre kvalitet i innehållet.
  4. Lättare att nå ut till kunderna.
  5. Mer engagerade kunder.
  6. Mer köpsugna kunder.
  7. Fler affärer!

Det sistnämnda tål att upprepas igen. En väl genomarbetad content marketing-strategi borgar för ett större genomslag som ligger till grund för att göra fler och större affärer. För även om vi svänger oss med termer som inspiration, engagemang, interaktion och så vidare är det i slutändan en sak det här handlar om – business. Och det är oavsett om ni är ett b2c- eller b2b-företag och oavsett vilken bransch ni jobbar inom. Så gärna en massa content, men först en rejäl strategi.